Vinh Moc Tunnels - Reisverslag uit Cửa Tùng, Vietnam van Leo Noort - WaarBenJij.nu Vinh Moc Tunnels - Reisverslag uit Cửa Tùng, Vietnam van Leo Noort - WaarBenJij.nu

Vinh Moc Tunnels

Door: Leo van Noort

Blijf op de hoogte en volg Leo

16 Januari 2014 | Vietnam, Cửa Tùng

Vanmorgen om 8 uur opgestaan, weer ongeveer 5 uurtjes geslapen. Ontbijt is er niet, dus uitchecken. In Dong Ha geen toerist gezien. Dat vind ik zelf altijd prettig. Mensen van het land blijven zodoende puur en niet verpest door geld. Meisje van de receptie spreekt geen woord engels, maar sjouwt mijn tassen mee, ondanks dat ik dat niet wil en helpt met het opbouwen van mijn fiets. Heel lief. Fietsen van Dong Ha naar Cua Tung Beach. Eerst paar kilometer fietsen naar Tam`s cafe, want daar kan ik ontbijten en in het hotel niet. En jawel, mijn favoriete ontbijt met gemberthee, verse grote stukken gember en limoen erin, super lekker. Waarschijnlijk door mijn vriend van gisteren die lekker in mijn gezicht aan het hoesten was.......vul maar in. Het is bewolkt, maar op klein buitje na, droog. 33 km naar Cua Tung Beach. Ik passeer de 17e breedtegraad en kom in Noord Vietnam. Tijdens stop bij klein supermarktje leuke foto van jochie gemaakt. Falang, Falang, Hello, Hello, How are you, zijn de standaarddingen die je hoort, verder komen ze niet. Maar hun mooie glimlach spreekt boekdelen. Geweldige mensen, heel indrukwekkend weer. 33 km gaan relatief gemakkelijk, maar is absoluut niet te vergelijken met 33 km in Nederland, om een indruk te krijgen, zou ik zeggen, verdubbel de kilometers en dan nog.....Ik logeer in het Cua Tung Hotel. Ik ben de enige volgens mij. Ook in deze plaats totaal geen toeristen, heerlijk! €9 voor een nachtje. Ik leg mijn spullen op mijn kamer en ga gelijk door met fietsen naar de Vinh Moc Tunnels, 8 km verderop. De weg is flink heuvelachtig maar heerlijk rustig. Met een gids krijg ik een rondleiding. 600 mensen leefden hier onder de grond in 3 lagen (van 12 tot 23 meter diep) tunnels 2km lang. In 18 maanden is dit gebouwd, 17 babies zijn er geboren. Om het complex zijn loopgraven, vanuit hier beschoten ze de vliegtuigen. Onze Amerikaanse vrienden vonden het nodig om zo veel bommen op dit arme land te gooien, dat er nu nog steeds doden door vallen, voornamelijk kinderen. Wie heeft oorlog bedacht ? Samen met de gids loop ik gebukt door de tunnels. Hij laat de ruimtes zien alwaar hele families verbleven. Zeer indrukwekkend. Dan weer 8 km terug fietsen. In het dorpje ergens naar binnen gegaan waar ik het vermoeden had, dat je er iets kon eten. Ze gebaren me om de keuken in te komen. Ik wijs wat dingen aan en krijg dus een soort noedelsoep. Je moet op zo een moment niet kijken met onze westerse hygiene regels...... Het smaakt prima. Dan fiets ik terug naar het hotel, alwaar de elektra is uitgevallen. Grappig is dat, dan kan je dus even niet de dingen doen, die je wilde doen, zoals een warme douche nemen, maar nou en..... Ga je toch gewoon een biertje drinken aan de overkant. Kapperszaak opgezocht en me laten scheren met het mes voor 65 eurocent inclusief gezichtscreme, korte gezichtsmassage en haar man die foto`s van me maakt op mijn verzoek. Ik bedoelde 1 foto, maar hij kreeg de smaak te pakken. Na een uurtje is het verholpen en ga ik eens douchen. Gisteren niet van gekomen, want was alleen koud water. Nu heb ik warm maar zijn paar druppels, beter dan niks. Dan weer naar overkant en even later weer naar tentje terug om 19 uur in het donker maar met licht op mijn fiets. Helaas was eettentje dicht. Verder kon ik niets vinden in deze plaats. Opeens zag ik mensen ergens binnen zitten, scooters voor de deur. Ik naar binnen. Zaten 10 mannen en er lagen 3 dozen van 24 blikken bier op de grond en het eten ook. Ik vroeg of ik iets te eten kon krijgen. Ze riepen een meisje en die liet me noedelspakje zien, perfekt ! De heren gefotografeerd. Ze wilde me dingen vertellen, maar ik versta geen vietnamees en hun geen engels. Op een gegeven moment gingen ze weg. Ik kreeg 1 voor 1 een hand van ze. Het enige wat ik begreep dat ze van de politie waren. In mijn eentje bleef ik achter. Toen naar mijn hotel, alwaar ik nu bij de receptie zit, omdat daar alleen wifi is. Morgen naar Dong Hoi en daar lekker een rustdag. Ik vind de reacties die ik krijg zowel op facebook (waar ik nu overigens weer niet op kan), als op persoonlijke mail als op dit reisverslag echt heel leuk ! Ik reageer alleen niet persoonlijk. Ik kies hiervoor omdat ik veel tijd kwijt ben aan het reisverslag/ordenen van foto`s, filmpjes. Tot morgen. Leo

• 16 Januari 2014 - 15:29

Elco:

Ben benieuwd naar de foto's! Leuk om te lezen en foto's te zien van het land en de cultuur.
    Zit er nog veel verschil tussen noord en zuid?
    Geniet niet met mate en vooral voluit als je op een mooie plek komt. Groetjes vanuit een druilerig 's-gravenzande.

• 16 Januari 2014 - 15:47

Leen:

ha Leo
    Wat heb je al weer veel gezien en beleeft. Leuk om te lezen.
    Gelukkig ben je niet verlegen en dan zie je dat je overal binnen komt, tenzij je aardig bent en dat ben je natuurlijk.
    Hoop voor je dat het droog bliijft. De volgende keer maar niet in het regenseizoen gaan.
    Groeten en nog veel plezier.
    Leen

• 16 Januari 2014 - 17:13

Grada:

Hoi kanjer je doet het goed knap zo in je eentje ,je hebt weer een hoop te vertellen als je thuis komt heerlijk geniet van alle mooie dingen die er op je pad komen .morgen gaan we naar Limburg en wij zullen bij het Hijgend Hert een extra glaasje op je nemen .kus van Aad en Graad.

• 16 Januari 2014 - 20:35

Wil:

Wat een indrukwekkende dag zag,lijkt me erg vermoeiend indie tunnels.
    Er heeft zich daar heel wat afgespeeld.Grada naar het hijgend hert dat wil ik ook,lekker biertje drinken.
    Lieverd lekker slapen en morgen een fijne dag.

• 17 Januari 2014 - 08:15

Bob:

Leo,
    Wat maak je weer een hoop mee zeg!!! Super leuk om je verslagen te lezen, je bent een goede schrijver

• 17 Januari 2014 - 10:17

Fred:

Hey Leo,

Je gaat weer goed lees ik, leuke mensen die je niet kan verstaan(zij jou ook niet), lekkere thee, geen toeristen of andere westers uitziende individuen. Dus voor jou de ideale place to be.
    Maar heel knap dat je al zoveel km in de regen hebt afgelegd.
    Bijzonder om je reisverslagen weer te lezen.
    Groeten uit het Limburg zonder Hijgend Hert.

Fred&Ria

• 17 Januari 2014 - 14:17

Henk En Gonny:

Ha Leo,
    Wat heb je weer een unieke reis uitgezocht ,jammer dat het steeds wat regent maar je ziet veel en maak ook veel mee , dat je zomaar bij wildvreemde naar binnen durf te stappen maar ja voor honger doe je alles.
    Geniet maar weer van alles wat je meemaakt dat pakken ze nooit meer van je af.

Gonny en Henk